REGULAMIN ORGANIZACYJNY
NIEPUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ VERA – MED
ZAKŁAD LECZNICTWA OTWARTEGO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
I. Postanowienia ogólne
-
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej VERA – MED Zakład Lecznictwa Otwartego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zwany dalej „Zakładem” jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie Ustawy o Działalności Leczniczej i przepisów wydanych na jej podstawie.
- Do wykonania zadań przez Zakład ustala się wewnętrzną organizację, przedstawioną w dalszej części niniejszego Regulaminu
II. Firma podmiotu leczniczego
-
- Podmiot leczniczy działa pod firmą NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ VERA – MED ZAKŁAD LECZNICTWA OTWARTEGO SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000192641, wpisany do rejestru Wojewody Śląskiego pod numerem księgi rejestrowej 000000012287.
- Podmiot leczniczy, o którym mowa w ust. 1, używa skróconej nazwy NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ VERA – MED ZAKŁAD LECZNICTWA OTWARTEGO SPÓŁKA z o.o.
- Podmiot leczniczy o którym mowa w ust. 1 wykonuje działalność leczniczą przy pomocy Zakładu Leczniczego: PRZYCHODNIA VERA – MED PISARZOWICE
- Podmiot leczniczy działa pod firmą NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ VERA – MED ZAKŁAD LECZNICTWA OTWARTEGO SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000192641, wpisany do rejestru Wojewody Śląskiego pod numerem księgi rejestrowej 000000012287.
III. Organy Zakładu
Zarząd Spółki z o.o. w osobach Prezesa i Wiceprezesa Zarządu.
IV. Cele i zadania podmiotu leczniczego
- Celem Zakładu jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie działań służących ratowaniu, przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
- Do zadań Zakładu w szczególności należą:
a) udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, w ramach kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej, położnej podstawowej opieki zdrowotnej;
b) udzielanie świadczeń w zakresie stomatologii;
c) badanie kierowców i kandydatów na kierowców;
d) promocja zdrowia;
e) orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia, w tym czasowej niezdolności do pracy;
f) przeprowadzanie badań przesiewowych i bilansowych określonych grup ludności;
g) udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie diagnostyki obrazowej USG;
h) wykonywanie szczepień.
V. Struktura organizacyjna zakładu leczniczego
- W skład zakładu leczniczego Przychodnia VERA-MED Pisarzowice wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
1) Ośrodek Zdrowia – 43 – 332 PISARZOWICE przy ulicy ZDROWA 2
2) Ośrodek Zdrowia – 43 – 330 WILAMOWICE przy ulicy PADEREWSKIEGO 15A .
- W skład jednostki organizacyjnej – Ośrodek Zdrowia przy ulicy Zdrowa 2 w Pisarzowicach wchodzą następujące komórki organizacyjne:
a) Poradnia POZ
b) Gabinet pielęgniarki środowiskowej
c) Gabinet diagnostyki obrazowej USG
d) Gabinet położnej środowiskowej
e) Gabinet diagnostyczno-zabiegowy - W skład jednostki organizacyjnej – Ośrodek Zdrowia przy ulicy Paderewskiego 15a w Wilamowicach wchodzą następujące komórki organizacyjne:
a) Poradnia POZ
b) Gabinet pielęgniarki środowiskowej
c) Poradnia stomatologiczna
d) Gabinet położnej środowiskowej
e) Gabinet diagnostyczno-zabiegowy - Nadzór merytoryczny i administracyjny nad działaniem całego Podmiotu Leczniczego sprawuje Zarząd Spółki.
VI. Miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
- Siedzibą Zakładu są Pisarzowice, ul. Zdrowa 2.
- Miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych:
a) Pisarzowice, ul. Zdrowa 2
b) Wilamowice, ul. Paderewskiego 15a
c) miejsce pobytu pacjenta (dotyczy świadczeń środowiskowych i wizyt domowych zgodnych z przepisami o Podstawowej Opiece Zdrowotnej i umową z Narodowym Funduszem Zdrowia).
VII. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych podmiotu leczniczego
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.
- Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji, gdzie pacjenci zgłaszają się w celu umówienia wizyty u lekarza lub innego personelu, możliwa jest rejestracja telefoniczna lub przez osoby trzecie.
- W rejestracji pacjent zobowiązany jest okazać:
a) dokumenty, kartę ubezpieczenia zdrowotnego lub oświadczenie umożliwiające potwierdzenie prawa do świadczeń finansowanych ze środków publicznych w przypadkach świadczeń, których skutkiem jest porada w ramach umowy z NFZ i/lub wystawienie recepty/zlecenia na refundowane leki lub środki pomocnicze/zaopatrzenie protetyczne;
b) dokument potwierdzający tożsamość pacjenta zgodnie z przepisami;
c) w określonych przypadkach skierowanie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego – w przypadku gdy świadczenie ma być udzielone w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia;
d) skierowanie od Partnera Medycznego – w przypadku gdy umowa pomiędzy Zakładem, a Partnerem Medycznym przewiduje udzielenie świadczenia na podstawie skierowania. - W Rejestracji pacjent zobowiązany jest złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na udzielanie informacji o stanie zdrowia oraz upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia pacjenta i po jego śmierci (lub o braku takich upoważnień).
- Zarejestrowanie się w Zakładzie jest równoznaczne z wyrażaniem zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego, a w przypadku świadczenia zabiegowego zgoda wyrażona przez pacjenta na piśmie musi być złożona każdorazowo, przed rozpoczęciem zabiegu.
- W pierwszej kolejności przyjmowani są pacjenci zgłaszający się w stanie wymagającym natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego.
O potrzebie udzielenia świadczenia zdrowotnego w trybie nagłym pacjent powinien poinformować personel medyczny podczas rejestracji lub później, w zależności od okoliczności. - Po zarejestrowaniu się do lekarza, pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia we wskazanym gabinecie lekarskim.
- W trakcie udzielenia świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postanowień diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
- Pacjent w uzasadnionych sytuacjach klinicznych może uzyskać świadczenie w formie teleporady. Organizacja trybu udzielania teleporad jest określona w załączniku nr 3 do Regulaminu Organizacyjnego.
- Opieka położnej nad kobietą ciężarną, położnicą i noworodkiem oparta jest na Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16.08.2018r. Położna POZ potwierdza objęcie kobiety opieką w czasie ciąży i po porodzie przez przyjęcie deklaracji do położnej POZ oraz wpis do karty przebiegu ciąży swoich danych oraz danych podmiotu wykonującego działalność leczniczą w zakresie POZ wraz z numerem telefonu kontaktowego. Położna prowadzi edukację kobiet w ciąży, przygotowuje kobiety do porodu, także do porodu rodzinnego. Wymiar godzin edukacji przedporodowej oraz jej tematyka są dostosowane do potrzeb ciężarnej. Program edukacji przedporodowej obejmuje: ciążę, poród, połóg, opiekę nad noworodkiem, przygotowanie do karmienia piersią, podniesienie świadomości w zakresie zagrożeń związanych z niekoniecznymi interwencjami medycznymi i promowanie zachowań prowadzących do ich uniknięcia. Położna obejmuje opieką poporodową kobietę i noworodka.
Opieka ta jest świadczona w miejscu zamieszkania lub pobytu matki i dziecka i jest realizowana według indywidualnego planu opieki, modyfikowanego zgodnie ze stanem położnicy i noworodka oraz sytuacją w środowisku domowym. Położna wykonuje nie mniej niż 4 wizyty. Pierwsza wizyta odbywa się nie później niż w ciągu 48 godzin od otrzymania przez położną zgłoszenia urodzenia dziecka. W przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych u matki i dziecka, których rozwiązanie wykracza poza zakres kompetencji położnej, przekazuje położnicy informacje o potrzebie interwencji lekarskiej. Po ukończeniu przez dziecko 8 tygodnia życia opiekę nad nim sprawuje pielęgniarka POZ, a opiekę nad matką z uwzględnieniem wsparcia w zakresie karmienia piersią i poradnictwa laktacyjnego kontynuuje położna. W sytuacjach tego wymagających położna współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Wilamowicach. Realizacja opieki okołoporodowej udokumentowana jest w dokumentacji medycznej położnej POZ. Wskaźniki opieki okołoporodowej przyjętymi w Vera-Med są ilość ciężarnych korzystających z edukacji przedporodowej oraz ilość noworodków objętych opieką oraz ilość matek karmiących piersią.
Jeden raz w roku wskaźniki są monitorowane przez Zarząd spółki i ujmowane w rocznym sprawozdaniu . - Koordynator, po jego wyznaczeniu, będzie wspierał pacjentów POZ w procesie leczenia zgodnie z odpowiednimi zarządzeniami Prezesa NFZ.
- Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi/zażalenia na zachowanie lub czynności personelu Zakładu. Skargi/zażalenia pisemne należy złożyć w rejestracji w Pisarzowicach, ul. Zdrowa 2 lub przesłać listem poleconym na adres siedziby Podmiotu Leczniczego.
- Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie. Na każdą skargę należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nie przekraczającym 14 dni.
- W zakresie ambulatoryjnej opieki Zakład zapewnia pacjentowi:
a) świadczenia zdrowotne;
b) środki farmaceutyczne i materiały medyczne niezbędne do wykonania procedury medycznej;
c) pomieszczenia do wykonania procedury. - Podczas i w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych podmiot prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z przepisami prawa.
VIII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych podmiotu leczniczego
- Zakład prowadzi swoją działalność w zespole osobowym, w skład którego wchodzą lekarze i lekarze stomatolodzy odpowiednich specjalności, zespół pielęgniarsko-położniczy, asystentka stomatologiczna.
- Komórki organizacyjne Zakładu Leczniczego współdziałają ze sobą w celu zapewnienia właściwej opieki nad pacjentami.
- Do zadań komórek organizacyjnych Zakładu należą w szczególności:
a) Poradnie POZ:
-
- ambulatoryjna opieka zdrowotna w zakresie kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
- leczenie ambulatoryjne chorób osób dorosłych i dzieci, wraz z wizytami domowymi u pacjentów obłożnie chorych,
- wykonywanie badań profilaktycznych, w tym także badań kierowców i kandydatów na kierowców,
- współpraca z innymi lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej oraz lekarzami specjalistami w zakresie konsultacji i leczenia pacjentów wymagających szczególnego postępowania leczniczego,
- udzielenie świadczeń w zakresie kwalifikacji do zaopatrzenia w środki ortopedyczne i materiały pomocnicze,
- kierowanie pacjentów na leczenie stacjonarne w oddziałach szpitalnych, sanatoriach i specjalistycznych ośrodkach leczniczych,
- przeprowadzanie ambulatoryjnych badanie diagnostycznych z ich analizą i interpretacją medyczną, a także współpraca z innymi laboratoriami i pracowniami diagnostycznymi w celu realizacji świadczeń w zakresie diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej,
- orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia i zdolności do pracy lub nauki,
- działania profilaktyczno-lecznicze,
- realizacja szczepień ochronnych,
- współpraca z instytucjami i zakładami ubezpieczeniowymi w zakresie orzekania i opiniowania o stanie zdrowia osób ubezpieczonych.
b) Gabinety pielęgniarki środowiskowej:
-
- udzielanie świadczeń w zakresie kompetencji pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej,
- opieka nad pacjentami starszymi, dziećmi i osobami dorosłymi w środowisku ich zamieszkania,
- wykonywanie zabiegów pielęgniarskich w gabinecie zabiegowym i w domu pacjenta,
- realizowanie zleceń lekarskich, a także wykonywanie świadczeń medycznych bez zlecenia lekarza lekarskiego, do których pielęgniarka jest uprawniona odrębnymi przepisami,
- wykonywanie badań profilaktycznych pielęgniarki zgodnie z odrębnymi przepisami,
- prowadzenie akcji profilaktycznych, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej,
- współpraca z lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej, lekarzami specjalistami, ośrodkami opieki społecznej, sądem rodzinnym i dla nieletnich, instytucjami i organizacjami społecznymi zajmującymi się opieką nad pacjentami
c) Gabinety położnej środowiskowej:
-
- udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie kompetencji położnej podstawowej opieki zdrowotnej,
- opieka nad kobietą ciężarną w okresie ciąży i połogu,
- opieka nad noworodkiem,
- wykonywanie zabiegów położnej do których położna jest uprawnione bez zlecenia lekarza na podstawie odrębnych przepisów,
- wykonywanie zleceń lekarskich,
- współpraca z lekarzem ginekologiem położnikiem i lekarzem POZ w celu właściwego prowadzenia ciąży pacjentek podopiecznych,
- działania profilaktyczno-lecznicze, promocja zdrowia i edukacja zdrowotna.
d) Poradnia stomatologiczna:
-
- udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii , w ramach kompetencji lekarza stomatologa oraz asystentki stomatologicznej,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii zachowawczej z endodoncją, stomatologii dziecięcej, protetyki stomatologicznej, periodontologii, chirurgii stomatologicznej oraz ortodoncji,
- prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej i informacyjnej a także profilaktycznej
- współpraca z innymi jednostkami służby zdrowia.
e) Gabinet diagnostyki obrazowej usg:
-
- wykonywanie ultrasonograficznych badań diagnostycznych z analizą medyczną i sporządzeniem pisemnych opisów,
- współpraca z lekarzami POZ i specjalistami w zakresie konsultacji i leczenia pacjentów wymagających szczególnego postępowania leczniczego,
- promocja zdrowia
- udzielanie świadczeń w domu pacjenta.
f) Gabinety diagnostyczno-zabiegowe:
-
- pobieranie i przyjmowanie materiałów do badań laboratoryjnych
- wykonywanie badań czynnościowych i elektrofizjologicznych
- wykonywanie wszelkich świadczeń zabiegowych diagnostycznych, leczniczych i profilaktycznych, w tym szczepień
- prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej i informacyjnej a także profilaktycznej,
- realizacja pomocy doraźnej.
- Zakład w realizacji swoich zadań może współpracować z innymi podmiotami leczniczymi, podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami naukowymi innymi instytucjami, których statutowym zadaniem jest działanie na rzecz zdrowia społeczeństwa.
IX. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- Zakład w swojej działalności współpracuje z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie badań laboratoryjnych, obrazowych, transportu medycznego i usług protetycznych.
- W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowania na badania diagnostyczne, do innych poradni specjalistycznych lub w celu leczenia stacjonarnego lub sanatoryjnego.
- W przypadku skierowania pacjenta do diagnostyki medycznej finansowanej przez lekarza kierującego, lekarz ma prawo wskazania placówki, w której świadczenie ma zostać udzielone. W razie wyboru przez pacjenta innej placówki niż wskazana przez lekarza kierującego pokrywa on samodzielnie koszt przeprowadzonego badania.
- W razie potrzeby lekarz wydaje niezbędne zaświadczenia o stanie zdrowia i przysługujących uprawnieniach z tytułu stanu zdrowia lub stopnia niepełnosprawności, w tym także zaświadczenia o prawie do zasiłku chorobowego (ZUS ZLA).
- Lekarz w wymagających tego sytuacjach może sporządzić pisemną informację dla lekarza kierującego lub sprawującego opiekę nad pacjentem.
X. Wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej
- Dokumentacja medyczna udostępniana jest pacjentom lub osobom przez nich pisemnie upoważnionym do wglądu do dokumentacji medycznej za życia pacjenta lub/i po jego śmierci, zgodnie z warunkami określonymi w Ustawie o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Maksymalna wysokość opłaty za:
a) jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002,
b) jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,00007,
c) udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie może przekraczać 0,0004
– przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie. - Wysokość opłat o których mowa w pkt. 2 określona jest w załączniku nr 1 do regulaminu organizacyjnego.
XI. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat.
- W przypadku świadczenia zdrowotnego odpłatnego, pacjent przed rozpoczęciem udzielania tego świadczenia ma prawo poznać jego cenę.
- Świadczenie zdrowotne odpłatne są realizowane na podstawie:
- indywidualnego rozliczenia z pacjentem;
- umowy z pracodawcą – w tym przypadku rozliczenie następuje w okresach ustalonych w umowie, a pracownik korzystający ze świadczenia zdrowotnego nie jest obciążany kosztami usługi;
- umowy z Partnerem Medycznym lub towarzystwem ubezpieczeń – w tym przypadku rozliczenie następuje w okresach miesięcznych, ustalonych w umowie, a pacjent korzystający ze świadczenia zdrowotnego nie jest obciążany kosztami usługi.
- W przypadku świadczeń odpłatnych finansowanych indywidualnie, pacjent ma możliwość uregulowania należności za usługę przed jej rozpoczęciem lub po jej zakończeniu.
- Zapłata za wykonane odpłatne świadczenia zdrowotne może być dokonana wpłatą gotówkową lub przelewem na wskazany rachunek bankowy.
- Indywidualna wpłata pacjenta musi zostać wprowadzona przez pracownika Zakładu do kasy fiskalnej, a pacjent otrzymuje paragon fiskalny.
- Na życzenie pacjenta, każdorazowo za zrealizowanie odpłatnego świadczenia zdrowotnego, wystawiana jest faktura VAT lub rachunek, w których na wniosek pacjenta wyszczególnia się zrealizowane procedury.
- Organizacja procesu udzielania świadczenia zdrowotnego odpłatnego jest tożsama z organizacją opisaną w poprzednich rozdziałach.
XII. Wysokość opłat za udzielanie świadczenia zdrowotnego innego niż finansowane ze środków publicznych.
- Opłaty mogą być pobierane od pacjentów w następujących przypadkach:
- w przypadku udzielania świadczenia pacjentowi nieubezpieczonemu lub takiemu który nie potrafi udokumentować swojego prawa do świadczeń medycznych w ramach zawartych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, zawartych z płatnikami, Partnerami Medycznymi, towarzystwami ubezpieczeniowymi;
- w przypadku udzielania świadczenia pacjentowi, który zgłosił się do Zakładu w trybie przyjęcia prywatnego;
- w przypadku udzielania świadczenia pacjentowi, który korzysta ze świadczeń nie objętych umowami z NFZ.
- za wydanie orzeczenia lekarskiego, które nie należy się pacjentowi nieodpłatnie zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- za wydanie orzeczenia lekarskiego z przeprowadzonego badania kierowców lub kandydatów dla kierowców, zgodnie z odpowiednimi przepisami w tym zakresie i zawartymi umowami o współpracy.
- Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych określona jest w załączniku nr 2 do regulaminu organizacyjnego.
XIII. Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi Podmiotu Leczniczego
- Kierowaniem Zakładu zajmuje się Zarząd Spółki z o.o.
- Prezes, jak i Wiceprezes Zarządu upoważnieni są do jednoosobowego reprezentowania Zakładu w stosunkach wewnętrznych, a także ponoszą odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym.
- W stosunkach zewnętrznych podmiot leczniczy reprezentowany jest zgodnie ze sposobem reprezentacji wynikającym z umowy Spółki.
XIV. Postanowienia końcowe
- Regulamin organizacyjny ustala Zarząd.
- W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zostawanie mają odrębne przepisy.
- Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go, na wniosek pacjenta, w rejestracji.
- Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Zakładzie.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem nadania przez Zarząd Spółki reprezentowany w sposób zgodny z KRS.